Hírlevél

Add meg az e-mail címedet:

Neokon

"Amikor az ember osztja a többség véleményét, eljött az idő a gondolkodásra!" - Mark Twain "A konzervatív dogmatika szerint az emberek alapvetően nem egyenlőek fizikai és szellemi képességeikben, lehetőségeikben (a jogi egyenlőség természetesen ettől függetlenül fennáll)." - Wikipédia, a szabad enciklopédia

Twitter

Kommentek

Címkék

adó (13) áfa (1) alkohol (2) alkotmány (4) államosítás (2) állat (3) állatkínzás (3) állatvédelem (3) áram (1) aszály (1) átszervezés (18) autópálya (3) bank (1) befektetés (7) bérlemény (1) besúgás (3) bíróság (4) bizonytalanság (9) bkv (15) bontás (3) börtön (6) bűnözés (14) bürokrácia (20) cigány (7) cím (1) diploma (2) dohányzás (2) egészségügy (13) elektronikus (4) elnézés (5) energia (3) építkezés (2) erkölcs (9) eu (9) európa (12) felelősség (16) felvonulás (5) fidesz (22) fizetés (11) főbíró (2) foci (2) fogyasztóvédelem (13) főpolgármester (4) forma 1 (1) gárda (10) gyed (3) gyerek (10) gyerekülés (2) gyermekvállalás (5) gyes (3) h1n1 (2) hajléktalan (2) hamisítvány (1) hírlevél (1) hivatal (5) igazságszolgáltatás (11) influenza (2) informatika (4) irigység (5) iskolabusz (3) iskolarendszer (7) ítélet (1) jobbik (14) jövő (18) kamera (4) kampány (16) kdnp (3) képviselő (12) kerékbilincs (1) kisebbség (7) kismama (3) költségtérítés (2) koncert (1) konyha (2) kormány (14) kormányportál (2) környezetvédelem (5) korrupció (23) közalkalmazott (5) közbeszerzés (9) közbiztonság (11) közlekedés (24) köztársasági elnök (6) köztisztviselő (4) külföld (7) kultúra (6) kulturális főváros (2) legnépszerűbb (4) levelezés (2) lmp (2) máv (7) mcf (1) mdf (3) mesterséges dugó (3) mezőgazdaság (3) miniszterelnök (3) mszp (16) munkahét (1) munkáspárt (1) népszámlálás (1) nyaralás (3) nyelv (1) nyelvvizsga (1) oktatás (9) önkormányzat (20) öntudat (9) ortt (5) otthon (2) pályázat (5) panel (1) parkolás (6) parlament (7) pártfinanszírozás (4) pártkassza (2) pécs2010 (2) példa (5) plakát (3) posta (1) postás (1) pszáf (2) reklámtevékenység (6) rendőrség (2) roma (3) röviden (11) segély (2) spam (1) sport (5) szavazás (8) szdsz (3) személyiségi jog (3) szív (1) szobor (1) sztrájk (4) támogatás (23) távhő (2) távmunka (2) tej (1) törvény (7) transzplantáció (1) turul (3) ügyfélkapu (4) ügyintézés (5) úszás (2) vagyon (10) választás (16) vallás (1) válság (8) vastehén (1) vesztegetés (7) vírus (1) víz (2) vpop (1) zaj (3) zsidó (2) [hazai] (20) [külföldi] (1) Címkefelhő

Állt a drága portálunk

2009.05.29. 23:42 neokon

Ma egész nap nem működött a Magyarország portál, mert nem és kész. Folyamatosan vizsgálták, hogy mi lehet az oka, de már az első pillanatban jelezték, hogy nem a túlterhelés okozta a gondot. Mondjuk ebben biztos vagyok, hiszen a fejlesztőnél azonnal jelentkezett a hibaüzenet, hogy mi is pontosan a probléma akár hardveres akár szoftveres problémáról van szó. Csak ugye nehéz volt előszedni a kód íróját, mert végig kellett menni az alvállalkozók láncolatán és valamelyik iroda, esetleg kollégium sarkából elő kellett halászni a hozzáértő zsenit, hogy csináljon valamit a rendszerrel, mert nagyon égő, hogy a sokmilliárdos rendszer pont akkor ég le amikor használják.

Már az is elég sok nehézségbe kerül, hogy regisztráljunk az oldalra, maga a rendszer átláthatatlan és kusza, nem egységesek a rendszerek, szinte semmit nem lehet online elintézni. A programra sokat költöttünk de egészen biztos, hogy az aki a végén elkészítette csak alamizsnát, esetleg sörre valót kapott. Nehéz is így üzembiztos, jól használható rendszert építeni, sőt a költséghatékonyságot szem előtt tartva, az sem kizárt, hogy a különböző részeket vezérlő, együtt dolgozó funkciókat más-más cég és szakember készítette, anélkül, hogy akár csak ismerték volna egymást, esetleg beszélhettek volna. Több olyan esetről hallottam, hogy a fővállalkozó kiadta a munkát több cégnek, ahol is az első megbeszélés alkalmával még megjelent, nem nagyon tudott mit mondani a projektről, ettől kezdve senki nem látta, se a projekt közben, se utána, de a pénzt természetesen felvette.

Remélem alaposan tesztelték a rendszert és valószínűleg nem fog kiderülni, hogy milyen adatok vesztek el, vagy kinek az adatai nem kerültek be a rendszerbe. Viszont azt nagyon szeretném tudni, hogy mi is történt valójában. Valahova kiírhatnák, hogy pontosan mi volt a gond, nyugodtan írjanak szakszöveget, majd kerítek valakit aki értelmezni tudja. Mi történt ma a rendszerrel? Rendben, hogy nem a terhelés oszlatta az integritást, de akkor mi volt a gond? Ezzel lehet remekül előkészíteni a fejlesztés szükségességét?

Csináljuk azt, hogy tegyünk végre pozícióba egy olyan embert, aki ért az informatikához, de tényleg. Mondjuk dolgozott már hasonló méretű projekten és nem egyetemen tanulta a programozás alapjait. Nem ártana megteremteni a feltételeket, az elektronikus ügyintézéshez, ha már kötelezővé tettük azt.

Volt korábban egy tervem, amit lehet már valahol meg is valósítottak, miszerint a döntéshozókat, meg a managereket, meg mindenkit aki úgy gondolja, hogy ért a programozáshoz le kellene ültetni egy hétre, napi nyolc órában, hogy egy képernyőre kivetítve nézze ahogy készül a kód egy programozó keze alatt. Akkor megtudná végre, hogy mi is az a munka amit elvár és látná, hogy nem a hókuszpókusz, a mellébeszélés, hanem a munka teszi ki a nagy részét egy portál elkészítésének. Persze egy másik probléma ettől nem oldódik meg, nevezetesen, hogy sem az úgynevezett szakértő, sem a döntéshozó, de talán még a programozó sem használja vagy használta a rendszert, így fogalma sincs mennyire nehéz vagy milyen hibás funkciók vannak az oldalon. De többnyire azt sem fogadják el, hogy mit kellene javítani, egyszerűen félresöprik, hogy az nem volt a tervekben, sokkal jobb ötletük van, vagy nem használnák a felhasználók. De ezt honnan tudják?

Olyan komoly szerverparkot építünk egy-egy portál alá, amit egy kisebb ország, vagy médiabirodalom is megirigyelhet, van pénz a programozásra is, de kézen közön annyi felé elfolyik, hogy végül valami olcsó vackot kell felrakni a szuperszámítógépekre.

Azt javasolnám, hogy nézzenek meg működő sokfelhasználós rendszereket, keressenek külföldi jól működő példákat, nem kell mindig feltalálni a spanyol viaszt, nem kell kelet-balkáni változatot kialakítani, éppen elég, csak olyan jól működtetni a hazait is mint amiről példát vettünk. Nem kell mindig mindent feljavítani, van mikor az amikor a bevált módszerről kiderül, hogy az egyben a legjobb is!


Kapcsolódó bejegyzés:
Ügyfélkapu fejlesztés értünk

Szólj hozzá!

Címkék: informatika ügyfélkapu kormányportál

A bejegyzés trackback címe:

https://neokonzervativ.blog.hu/api/trackback/id/tr411152490

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása