Ma egész nap nem működött a Magyarország portál, mert nem és kész. Folyamatosan vizsgálták, hogy mi lehet az oka, de már az első pillanatban jelezték, hogy nem a túlterhelés okozta a gondot. Mondjuk ebben biztos vagyok, hiszen a fejlesztőnél azonnal jelentkezett a hibaüzenet, hogy mi is pontosan a probléma akár hardveres akár szoftveres problémáról van szó. Csak ugye nehéz volt előszedni a kód íróját, mert végig kellett menni az alvállalkozók láncolatán és valamelyik iroda, esetleg kollégium sarkából elő kellett halászni a hozzáértő zsenit, hogy csináljon valamit a rendszerrel, mert nagyon égő, hogy a sokmilliárdos rendszer pont akkor ég le amikor használják.
Már az is elég sok nehézségbe kerül, hogy regisztráljunk az oldalra, maga a rendszer átláthatatlan és kusza, nem egységesek a rendszerek, szinte semmit nem lehet online elintézni. A programra sokat költöttünk de egészen biztos, hogy az aki a végén elkészítette csak alamizsnát, esetleg sörre valót kapott. Nehéz is így üzembiztos, jól használható rendszert építeni, sőt a költséghatékonyságot szem előtt tartva, az sem kizárt, hogy a különböző részeket vezérlő, együtt dolgozó funkciókat más-más cég és szakember készítette, anélkül, hogy akár csak ismerték volna egymást, esetleg beszélhettek volna. Több olyan esetről hallottam, hogy a fővállalkozó kiadta a munkát több cégnek, ahol is az első megbeszélés alkalmával még megjelent, nem nagyon tudott mit mondani a projektről, ettől kezdve senki nem látta, se a projekt közben, se utána, de a pénzt természetesen felvette.
Remélem alaposan tesztelték a rendszert és valószínűleg nem fog kiderülni, hogy milyen adatok vesztek el, vagy kinek az adatai nem kerültek be a rendszerbe. Viszont azt nagyon szeretném tudni, hogy mi is történt valójában. Valahova kiírhatnák, hogy pontosan mi volt a gond, nyugodtan írjanak szakszöveget, majd kerítek valakit aki értelmezni tudja. Mi történt ma a rendszerrel? Rendben, hogy nem a terhelés oszlatta az integritást, de akkor mi volt a gond? Ezzel lehet remekül előkészíteni a fejlesztés szükségességét?
Csináljuk azt, hogy tegyünk végre pozícióba egy olyan embert, aki ért az informatikához, de tényleg. Mondjuk dolgozott már hasonló méretű projekten és nem egyetemen tanulta a programozás alapjait. Nem ártana megteremteni a feltételeket, az elektronikus ügyintézéshez, ha már kötelezővé tettük azt.
Volt korábban egy tervem, amit lehet már valahol meg is valósítottak, miszerint a döntéshozókat, meg a managereket, meg mindenkit aki úgy gondolja, hogy ért a programozáshoz le kellene ültetni egy hétre, napi nyolc órában, hogy egy képernyőre kivetítve nézze ahogy készül a kód egy programozó keze alatt. Akkor megtudná végre, hogy mi is az a munka amit elvár és látná, hogy nem a hókuszpókusz, a mellébeszélés, hanem a munka teszi ki a nagy részét egy portál elkészítésének. Persze egy másik probléma ettől nem oldódik meg, nevezetesen, hogy sem az úgynevezett szakértő, sem a döntéshozó, de talán még a programozó sem használja vagy használta a rendszert, így fogalma sincs mennyire nehéz vagy milyen hibás funkciók vannak az oldalon. De többnyire azt sem fogadják el, hogy mit kellene javítani, egyszerűen félresöprik, hogy az nem volt a tervekben, sokkal jobb ötletük van, vagy nem használnák a felhasználók. De ezt honnan tudják?
Olyan komoly szerverparkot építünk egy-egy portál alá, amit egy kisebb ország, vagy médiabirodalom is megirigyelhet, van pénz a programozásra is, de kézen közön annyi felé elfolyik, hogy végül valami olcsó vackot kell felrakni a szuperszámítógépekre.
Azt javasolnám, hogy nézzenek meg működő sokfelhasználós rendszereket, keressenek külföldi jól működő példákat, nem kell mindig feltalálni a spanyol viaszt, nem kell kelet-balkáni változatot kialakítani, éppen elég, csak olyan jól működtetni a hazait is mint amiről példát vettünk. Nem kell mindig mindent feljavítani, van mikor az amikor a bevált módszerről kiderül, hogy az egyben a legjobb is!
Kapcsolódó bejegyzés:
Ügyfélkapu fejlesztés értünk
Kommentek